بقلم الاديبة /هدى مشاق
لإمتى هتفضل نرسخ في ذهن اولادنا معتقدات ومبادئ غلط لإمتى هتفضل نقولهم من صغرهم ( يارب تكبر واشوفك دكتور او مهندس ) وكأن أعلى مراتب الشرف والتكريم للشخص هو كونه دكتور او مهندس ..
فيكبر الابن على حلم أنه يجيب مجموع يدخله طب أو هندسة ويفضل يسعى للحلم دا وممكن قدراته لا تؤهله أنه يدخل كليات القمة فينهار حلمه وتسود الدنيا في عينيه ويصاب بحالة من الاكتئاب اللي ممكن توصله للإنتحار واحنا شوفنا نماذج كتير لانتحار طلاب بسبب مجموعهم الاقل من تنسيق كليات القمة .بالرغم أنه ممكن ينجح جدا في أي كليه تانية غير الطب والهندسة ويحقق فيها طموحاته .
.ودا كله السبب فيه هم أولياء أمورهم ..بالرغم أن في نماذج كتير جدا علماء أمثال احمد زويل وغيرهم ما دخلوش الطب ولا الهندسة ولكنهم نجحوا في مجالهم ووصلوا للعالمية وكل العالم بينظر لهم باحترام .. اتقوا الله في أولادكم وغيروا من أفكاركم وعقلياتكم العقيمة ..بقلمي /هدى مشاق


إرسال تعليق